terimalah lamaranku

assalamualaikum

saya ada terbaca satu pesanan yang dihantar seorang lelaki.disitu dinyatakan dia pernah menguji seorang muslimah.muslimah itu sering menyebarkan dakwah yakni ilmu-ilmu yang bermanfaat.lalu di uji sejauh mana kesanggupan muslimah itu dalam dakwahnya.pemuda itu bertanya soalan yang mudah.
"sanggupkah ukhti berpoligami?"
"tidak"
itu jawapan diberi.si muslimah tidak sanggup berkongsi tetapi bukankah keberkatan yang kita cari?
---------------------------------------------------------------------------------

hati ini ingin berbicara lagi
walau berat hatiku ini
ku lepaskan jua engkau pergi
meratap merayu sudah kuhadapi
yaAllah bantulah hambaMu ini

poligami yang tidak digemari
tapi itu juga jadi pilihan hati
puas ku pujuk untuk kembali ke realiti
madu itu indah tidak terperi

duhai hati
tabahkanlah diri
terimalah pinanganku ini

aku melamar buat suamiku sendiri
bukan untuk mengganti diri
cuma berkongsi suka suki
hidup berpasangan di dunia ini

wahai muslimah yang berhati nurani
mengapa menghalang suamimu berpoligami
jika cukup syarat dipatuhi
tidakkah kamu berpegang pada agama yang suci?

aku bukan isteri mithali
tapi aku benarkan engkau pergi
wahai suami yang kukasihi
bawalah pulang pujaan hati
sebagai isteri yang diredhai
aku setia menanti disini
berkongsi segala luahan hati
bersama dengan maduku sendiri

aku redha pada Illahi
jika ini ketentuan untuk diri ini
lebih baik berkongsi suami
dari membiarkan zaujiku mati
bersama dengan kekasih hati
dalam kekufuran yang amat dikeji


p/s: penulisanku ini bukan untuk sesiapa...jangan disalahertikan.

~wassalam~

No comments:

Post a Comment